Despre cum am renuntat la zahar

Prima zi a lui 2017 mi-a adus punerea in aplicare a deciziei pe care o luasem deja de ceva timp: renuntarea la a mai consuma alimente care sa contina zahar adaugat.

Stiu ca este o regula nescrisa care spune ca majoritatea lucrurilor pe care ti le pui in plan pentru noul an nu se vor materializa niciodata. Mai ales daca ai o lista lunga de schimbari pe care vrei sa le aduci in viata ta. De aceea, dezideratele mele au fost foarte limitate, mai exact a fost doar unul: sa renunt la zahar.

De ce tocmai zaharul? Doar te simti foarte bine atunci cand mananci o prajitura delicioasa sau o ciocolata cremoasa.

Pentru ca zaharul asa cum il cunoastem toti este unul procesat si nu mai are nicio legatura cu starea lui pura, naturala.

Zaharul adaugat in alimente este una dintre cele mai nocive substante pe care le consumam zi de zi, de cele mai multe ori fara sa fim constienti de cantitatea imensa pe care corpul nostru este obligat sa o digere. Sunt multe studii si experimente care demonstreaza aceasta afirmatie (de exemplu, experimentele legate de bauturile acidulate).

Zaharul are un efect devastator asupra metabolismului si contribuie la aparitia multor probleme de sanatate. Printre cele mai cunoscute, se pot numara:

  • problemele dentare
  • supraincarcarea ficatului si problemele de sanatate ce pot aparea din aceasta cauza
  • rezistenta la insulina – ceea ce poate duce la sindrom metabolic, obezitate, boli cardiovasculare, diabetul zaharat de tip II etc.

Din cauza eliberarii masive de dopamina, zaharul poate crea dependenta ce de multe ori va fi similara dependentei fata de droguri. Chiar se discuta din ce in ce mai mult despre acest aspect, iar solutia propusa si inca in discutie in unele tari este de a se taxa suplimentar toate alimentele ce contin zahar adaugat.

Ce am facut mai exact

  • nu am mai consumat deloc produse care contin zahar adaugat. Asta daca am fost constient ca acele produse au avut zahar.

De cativa ani am devenit un maniac al citirii etichetele tuturor produselor pe care le cumpar. Sunt absolut siderat de continutul alimentelor procesate pe care le gasim pe piata si care este cantitatea de zaharuri din acestea!

  • am si calcat stramb. Adica mi-am satisfacut de doua ori pofta de a gusta ceva dulce si procesat: ciocolata. In apararea mea, pot spune ca doar am gustat, nimic mai mult. 🙂
  • desi arata foarte apetisant toate prajiturile care imi ies in cale, nu mai am aceeasi dorinta, aproape dependenta, de a le consuma. Am trecut cu bine peste destule zile de nastere de la serviciu fara a manca deloc. 🙂
  • am inceput sa mananc mai multe fructe. De fiecare data cand imi este pofta de ceva dulce, am trecut pe zaharul natural si neprocesat. 🙂

Cum ma simt

Foarte bine si foarte usor. Mai exact:

  • am scazut in greutate cu mai mult de doua kilograme fata de primele zile ale anului, tinand totodata si un control destul de strict asupra cantitatii zilnice de alimente. 80,3 kg pe 13 ianuarie, 77,8 kg pe 12 februarie.
  • imi este mult mai usor sa fac sport. Redescopar bucuria alergarii cu viteza mai mare fata de capacitatile proprii din ultima perioada, am reusit sa cresc greutatile folosite in timpul claselor si sa nu am senzatia ca mor. Cel putin nu asa usor. 🙂
  • astept urmatoarea cantarire profesionala cu cantarul Tanita pentru a vedea si compozitia corporala in ce fel a evoluat, daca parte din grasime s-a transformat in masa musculara etc. Revin cu detalii. 🙂

Consider moderatia ca fiind cel mai important lucru. Faptul ca eu am decis sa renunt (aproape) complet la produsele cu zahar adaugat nu inseamna ca este cea mai buna decizie pentru ceilalti. Suntem propriul nostru arbitru si putem sa judecam singuri pentru deciziile pe care le luam pentru noi insine.

Aceasta este prima postare dintr-o serie lunga. Promit sa revin cu noutati, dar si cu moduri in care am reusit si reusesc sa imi schimb stilul de viata.

Sanatate!

Categories: Eating Healthy, Healthy Life, Life Style

1 comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *