Efectele “dezastruoase” ale renuntarii la zahar

Cum adica nu mai mananci zahar? Ce este tampenia asta? Istrate, ai innebunit? Fara zahar cum vei rezista? Organismul tau nu iti va cere zahar? Cu ce il va inlocui? Iti vei deregla complet organismul! Dar cum vei trece peste tentatiile de zi cu zi?

Interesante intrebarile si afirmatiile de mai sus, nu? Ei bine, intr-adevar, au fost persoane care au reactionat exact asa! Din fericire, insa, au fost destul de putine. M-am bucurat de multa sustinere din partea majoritatii celor care ma cunosc si asta m-a ajutat foarte mult atunci cand mi-am propus sa nu mai consum zahar si produse care sa contina zahar. (daca vrei sa stii ce m-a determinat sa iau aceasta decizie, te rog sa citesti articolul scris anterior de mine pe care il regasesti la linkul http://www.georgeistrate.ro/?p=932 ).

Au trecut mai bine de 4 luni si jumatate de cand am luat aceasta decizie. In aceasta perioada am constatat multe schimbari la mine si la corpul meu si va voi detalia mai jos cateva din aspectele principalele.

In primul rand, trebuie sa recunosc ca nu am reusit sa renunt 100% la produsele care contin zahar:

  • am fost “sedus” de cateva ori de prajituri, insa am consumat doar in cantitati foarte reduse. Parol! ūüôā
  • nu stiu daca ati observat sau daca ati fost atenti atunci cand ati mers la cumparaturi, insa este foarte greu spre imposibil sa gasesti alimente care sa nu contina deloc zahar sau indulcitori. Inclusiv unele sortimente de paine au zahar adaugat, ceea ce este o nebunie completa!
  • atunci cand simt nevoia sa mananc ceva dulce, alegerea mea este un fruct sau un biscuit fara zahar sau un alt produs care sa fie cat mai putin procesat.

Tinand cont ca sunt conectat cu domeniul medical, am ales sa fac si cate un set de analize si o masurare a indicilor corporali la inceputul anului (pe 13 ianuarie) si sa le repet chiar zilele trecute (17 mai). Ce mi-am dorit sa vad a fost reactia per ansamblu a organismului la schimbarile incepute.

 

1. Indicii corporali

Aici se vede cel mai bine efectul renuntarii la zahar, dar si a atentiei mult mai mari la nutritie, ambele fiind completate cu o activitate fizica ceva mai intensa.

Ce modificari s-au intamplat in decurs de 4 luni:

  • greutatea corporala a scazut cu 6 kg – de la 80,3 kg la 74,3 kg.
  • cantitatea de grasime din organism a scazut semnificativ cu 4,3 kg, mai exact de la 17,3 kg la 13 kg. Practic, am trecut de la pragul de “in crestere cu tendinta de a ajunge supraponderal” la “bun”.
  • grasimea viscerala a scazut cu doua puncte, de la nivelul 7 la nivelul 5. Eram pe linia de “bun”, iar acum am ajutat si mai mult organismul sa nu sufere din aceasta cauza. Grasimea viscerala este cea mai periculoasa, ea fiind acumulata in abdomen si formandu-se in jurul¬†organelor noastre interne. Aceasta grasime este asociata cu rezistenta la insulina si este unul din factorii importanti ai aparitiei diabetului zaharat de tip II, dar si asociata cu problemele cardiovasculare, cancer, colesterol ridicat etc.
  • Indicele de masa musculara (IMC) a scazut de la 24,2% la 22,4%. La fel ca mai sus, eram pe lina de “valori bune” si am imbunatatit parametrii.

Sunt si cateva aspecte care nu s-au imbunatatit si la care trebuie sa lucrez in perioada urmatoare:

  • masa musculara a scazut cu 1,7 kg, de la 59,9 kg la 58,2 kg. Insa, la nivel procentual, situatia s-a imbunatatit, crescand de la 74,6% la 78,3%.
  • masa hidrica (cantitatea de apa din organism) a scazut de la 43,9 kg la 42,9 kg, in acelasi timp vazandu-se o crestere la nivel procentual: de la 54,7% la 57,7%.

Iar aspectul de care sunt cel mai happy este ca am intinerit :). Varsta mea metabolica a scazut cu 11 ani, de la 39 ani la 28 ani. Daca as fi la fel de tanar si in buletin, ce bine ar fi! ūüôā

Mai jos sunt si cele doua masuratori.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cantarire Tanita Р13 ianuarie 2017                                                                                          Cantarire Tanita Р17 mai 2017

 

2. Rezultatele analizelor de laborator

Schimbarile se vad si in rezultatele analizelor facute pe 17 mai vs. cele din 13 ianuarie. Mai ales la o parte din indicii profilului lipidic.

Analiza                                   13 ianuarie 2017           17 mai 2017         Limita optima

Colesterol total                                196                                178                 Pana in 200

LDL (colesterolul rau)                       131                                 108                 Pana in 100

VLDL                                                  34                                  27                   Pana in 30

Lipide totale                                     702                                626                 Intre 400 si 700

Trigliceride                                        172                                 137                  Pana in 150

 

Ce se poate citi din datele de mai sus? Toate coordonatele au ajuns in limite normale, cu o singura exceptie: LDL, care a inregistrat de asemenea o scadere importanta, fiind la cel mai redus nivel din ultimii 5-6 ani.

 

Activitatea fizica

Scaderea numarului de kilograme si noul stil de alimentatie m-a ajutat sa inregistrez unele dintre cele mai bune performante pe care le-am avut vreodata.

Plecand de la durata alergarii unui semimaraton oficial pana la viteza maxima cu care pot alerga, am vazut adevarate imbunatatiri.

Semimaraton (21 km):

  • fostul record data din octombrie 2014 si era de 1:52:51 timp net.
  • Anul acesta am avut un timp net de 1:50:09 timp net la Maratonul Cluj din aprilie.

Viteza maxima:

  • nu puteam sustine o viteza constanta mai mare de 13 km / h timp de cel putin un minut
  • acum pot alerga cu 15 km/h timp de mai mult de un minut.

 

Concluzia

Dupa aceasta perioada de schimbari aduse stilului de viata, nu pot sa ma consider decat un foarte mare norocos. Norocos pentru alegerea facuta, pentru ambitie si determinare.

Voi continua sa aleg o alimentatie cat mai aproape de cea naturala, sa evit consumul de zahar si sa fug cat pot de tare de produsele procesate.

Voi reveni cu noi date de fiecare data cand observ schimbari in ceea ce ma priveste.

Sanatate!

Categories: Eating Healthy, Healthy Life, Life Style

1 comment

  • Laurentiu

    Salut! Foarte interesant articolul, mai ales av√Ęnd un “cobai” pe care sa vezi rezultate! Succes √ģn √ģmbunńÉtńÉ»õirea performan»õelor viitoare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *