Efectele “dezastruoase” ale renuntarii la zahar

Cum adica nu mai mananci zahar? Ce este tampenia asta? Istrate, ai innebunit? Fara zahar cum vei rezista? Organismul tau nu iti va cere zahar? Cu ce il va inlocui? Iti vei deregla complet organismul! Dar cum vei trece peste tentatiile de zi cu zi?

Interesante intrebarile si afirmatiile de mai sus, nu? Ei bine, intr-adevar, au fost persoane care au reactionat exact asa! Din fericire, insa, au fost destul de putine. M-am bucurat de multa sustinere din partea majoritatii celor care ma cunosc si asta m-a ajutat foarte mult atunci cand mi-am propus sa nu mai consum zahar si produse care sa contina zahar. (daca vrei sa stii ce m-a determinat sa iau aceasta decizie, te rog sa citesti articolul scris anterior de mine pe care il regasesti la linkul http://www.georgeistrate.ro/?p=932 ).

Au trecut mai bine de 4 luni si jumatate de cand am luat aceasta decizie. In aceasta perioada am constatat multe schimbari la mine si la corpul meu si va voi detalia mai jos cateva din aspectele principalele.

In primul rand, trebuie sa recunosc ca nu am reusit sa renunt 100% la produsele care contin zahar:

  • am fost “sedus” de cateva ori de prajituri, insa am consumat doar in cantitati foarte reduse. Parol! ūüôā
  • nu stiu daca ati observat sau daca ati fost atenti atunci cand ati mers la cumparaturi, insa este foarte greu spre imposibil sa gasesti alimente care sa nu contina deloc zahar sau indulcitori. Inclusiv unele sortimente de paine au zahar adaugat, ceea ce este o nebunie completa!
  • atunci cand simt nevoia sa mananc ceva dulce, alegerea mea este un fruct sau un biscuit fara zahar sau un alt produs care sa fie cat mai putin procesat.

Tinand cont ca sunt conectat cu domeniul medical, am ales sa fac si cate un set de analize si o masurare a indicilor corporali la inceputul anului (pe 13 ianuarie) si sa le repet chiar zilele trecute (17 mai). Ce mi-am dorit sa vad a fost reactia per ansamblu a organismului la schimbarile incepute.

 

1. Indicii corporali

Aici se vede cel mai bine efectul renuntarii la zahar, dar si a atentiei mult mai mari la nutritie, ambele fiind completate cu o activitate fizica ceva mai intensa.

Ce modificari s-au intamplat in decurs de 4 luni:

  • greutatea corporala a scazut cu 6 kg – de la 80,3 kg la 74,3 kg.
  • cantitatea de grasime din organism a scazut semnificativ cu 4,3 kg, mai exact de la 17,3 kg la 13 kg. Practic, am trecut de la pragul de “in crestere cu tendinta de a ajunge supraponderal” la “bun”.
  • grasimea viscerala a scazut cu doua puncte, de la nivelul 7 la nivelul 5. Eram pe linia de “bun”, iar acum am ajutat si mai mult organismul sa nu sufere din aceasta cauza. Grasimea viscerala este cea mai periculoasa, ea fiind acumulata in abdomen si formandu-se in jurul¬†organelor noastre interne. Aceasta grasime este asociata cu rezistenta la insulina si este unul din factorii importanti ai aparitiei diabetului zaharat de tip II, dar si asociata cu problemele cardiovasculare, cancer, colesterol ridicat etc.
  • Indicele de masa musculara (IMC) a scazut de la 24,2% la 22,4%. La fel ca mai sus, eram pe lina de “valori bune” si am imbunatatit parametrii.

Sunt si cateva aspecte care nu s-au imbunatatit si la care trebuie sa lucrez in perioada urmatoare:

  • masa musculara a scazut cu 1,7 kg, de la 59,9 kg la 58,2 kg. Insa, la nivel procentual, situatia s-a imbunatatit, crescand de la 74,6% la 78,3%.
  • masa hidrica (cantitatea de apa din organism) a scazut de la 43,9 kg la 42,9 kg, in acelasi timp vazandu-se o crestere la nivel procentual: de la 54,7% la 57,7%.

Iar aspectul de care sunt cel mai happy este ca am intinerit :). Varsta mea metabolica a scazut cu 11 ani, de la 39 ani la 28 ani. Daca as fi la fel de tanar si in buletin, ce bine ar fi! ūüôā

Mai jos sunt si cele doua masuratori.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cantarire Tanita Р13 ianuarie 2017                                                                                          Cantarire Tanita Р17 mai 2017

 

2. Rezultatele analizelor de laborator

Schimbarile se vad si in rezultatele analizelor facute pe 17 mai vs. cele din 13 ianuarie. Mai ales la o parte din indicii profilului lipidic.

Analiza                                   13 ianuarie 2017           17 mai 2017         Limita optima

Colesterol total                                196                                178                 Pana in 200

LDL (colesterolul rau)                       131                                 108                 Pana in 100

VLDL                                                  34                                  27                   Pana in 30

Lipide totale                                     702                                626                 Intre 400 si 700

Trigliceride                                        172                                 137                  Pana in 150

 

Ce se poate citi din datele de mai sus? Toate coordonatele au ajuns in limite normale, cu o singura exceptie: LDL, care a inregistrat de asemenea o scadere importanta, fiind la cel mai redus nivel din ultimii 5-6 ani.

 

Activitatea fizica

Scaderea numarului de kilograme si noul stil de alimentatie m-a ajutat sa inregistrez unele dintre cele mai bune performante pe care le-am avut vreodata.

Plecand de la durata alergarii unui semimaraton oficial pana la viteza maxima cu care pot alerga, am vazut adevarate imbunatatiri.

Semimaraton (21 km):

  • fostul record data din octombrie 2014 si era de 1:52:51 timp net.
  • Anul acesta am avut un timp net de 1:50:09 timp net la Maratonul Cluj din aprilie.

Viteza maxima:

  • nu puteam sustine o viteza constanta mai mare de 13 km / h timp de cel putin un minut
  • acum pot alerga cu 15 km/h timp de mai mult de un minut.

 

Concluzia

Dupa aceasta perioada de schimbari aduse stilului de viata, nu pot sa ma consider decat un foarte mare norocos. Norocos pentru alegerea facuta, pentru ambitie si determinare.

Voi continua sa aleg o alimentatie cat mai aproape de cea naturala, sa evit consumul de zahar si sa fug cat pot de tare de produsele procesate.

Voi reveni cu noi date de fiecare data cand observ schimbari in ceea ce ma priveste.

Sanatate!

Despre cum am renuntat la zahar

Prima zi a lui 2017 mi-a adus punerea in aplicare a deciziei pe care o luasem deja de ceva timp: renuntarea la a mai consuma alimente care sa contina zahar adaugat.

Stiu ca este o regula nescrisa care spune ca majoritatea lucrurilor pe care ti le pui in plan pentru noul an nu se vor materializa niciodata. Mai ales daca ai o lista lunga de schimbari pe care vrei sa le aduci in viata ta. De aceea, dezideratele mele au fost foarte limitate, mai exact a fost doar unul: sa renunt la zahar.

De ce tocmai zaharul? Doar te simti foarte bine atunci cand mananci o prajitura delicioasa sau o ciocolata cremoasa.

Pentru ca zaharul asa cum il cunoastem toti este unul procesat si nu mai are nicio legatura cu starea lui pura, naturala.

Zaharul adaugat in alimente este una dintre cele mai nocive substante pe care le consumam zi de zi, de cele mai multe ori fara sa fim constienti de cantitatea imensa pe care corpul nostru este obligat sa o digere. Sunt multe studii si experimente care demonstreaza aceasta afirmatie (de exemplu, experimentele legate de bauturile acidulate).

Zaharul are un efect devastator asupra metabolismului si contribuie la aparitia multor probleme de sanatate. Printre cele mai cunoscute, se pot numara:

  • problemele dentare
  • supraincarcarea ficatului si problemele de sanatate ce pot aparea din aceasta cauza
  • rezistenta la insulina – ceea ce poate duce la sindrom metabolic, obezitate, boli cardiovasculare, diabetul zaharat de tip II etc.

Din cauza eliberarii masive de dopamina, zaharul poate crea dependenta ce de multe ori va fi similara dependentei fata de droguri. Chiar se discuta din ce in ce mai mult despre acest aspect, iar solutia propusa si inca in discutie in unele tari este de a se taxa suplimentar toate alimentele ce contin zahar adaugat.

Ce am facut mai exact

  • nu am mai consumat deloc produse care contin zahar adaugat. Asta daca am fost constient ca acele produse au avut zahar.

De cativa ani am devenit un maniac al citirii etichetele tuturor produselor pe care le cumpar. Sunt absolut siderat de continutul alimentelor procesate pe care le gasim pe piata si care este cantitatea de zaharuri din acestea!

  • am si calcat stramb. Adica mi-am satisfacut de doua ori pofta de a gusta ceva dulce si procesat: ciocolata. In apararea mea, pot spune ca doar am gustat, nimic mai mult. ūüôā
  • desi arata foarte apetisant toate prajiturile care imi ies in cale, nu mai am aceeasi dorinta, aproape dependenta, de a le consuma. Am trecut cu bine peste destule zile de nastere de la serviciu fara a manca deloc. ūüôā
  • am inceput sa mananc mai multe fructe. De fiecare data cand imi este pofta de ceva dulce, am trecut pe zaharul natural si neprocesat. ūüôā

Cum ma simt

Foarte bine si foarte usor. Mai exact:

  • am scazut in greutate cu mai mult de doua kilograme fata de primele zile ale anului, tinand totodata si un control destul de strict asupra cantitatii zilnice de alimente. 80,3 kg pe 13 ianuarie, 77,8 kg pe 12 februarie.
  • imi este mult mai usor sa fac sport. Redescopar bucuria alergarii cu viteza mai mare fata de capacitatile proprii din ultima perioada, am reusit sa cresc greutatile folosite in timpul claselor si sa nu am senzatia ca mor. Cel putin nu asa usor. ūüôā
  • astept urmatoarea cantarire profesionala cu cantarul Tanita pentru a vedea si compozitia corporala in ce fel a evoluat, daca parte din grasime s-a transformat in masa musculara etc. Revin cu detalii. ūüôā

Consider moderatia ca fiind cel mai important lucru. Faptul ca eu am decis sa renunt (aproape) complet la produsele cu zahar adaugat nu inseamna ca este cea mai buna decizie pentru ceilalti. Suntem propriul nostru arbitru si putem sa judecam singuri pentru deciziile pe care le luam pentru noi insine.

Aceasta este prima postare dintr-o serie lunga. Promit sa revin cu noutati, dar si cu moduri in care am reusit si reusesc sa imi schimb stilul de viata.

Sanatate!

Cum sa te schimbi. Noul inceput.

De foarte mult timp ma gandesc ce sa scriu pe acest blog. Am avut multe inceputuri pana acum, am scris despre politica, economie, fotografie, calatorie etc, insa niciodata nu am mers mai departe, nu am avut inspiratia de a continua pe termen lung.

Probabil tematicile alese nu erau neaparat cele mai interesante pentru mine sau nu erau suficient de “consistente” pentru a ma motiva sa scriu periodic.

Ceea ce nu am facut pana acum a fost ca nu am scris niciodata despre ceea ce ma pasioneaza cel mai mult. Acum pot sa spun ca am inceput sa ma identific foarte mult cu ceva.

As numi acest “ceva”¬†stil de viata sanatos. Ceea ce ar ingloba multe aspecte: ce mancam, ce sporturi facem, cum ne petrecem timpul liber s.a.m.d.

Sper ca articolele care vor aparea pe blog incepand din acest moment sa fie o sursa de inspiratie pentru altii, dar si pentru mine, mai ales in momentele in care poate imi doresc sa evadez catre momente mai “gustoase”, dar mai putin sanatoase.